آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده – مبتدی – بخش دوم

مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده - مبتدی (بخش اول)

متغیر ها – Variables

در یک برنامه شما نیاز به نگهداری مقادیر، اسامی ، جداول و غیره را در حافظه کامپیوتر دارید تا در زمان دلخواه به آنها رجوع کنید ، بر روی آنها محاسبات خود را انجام دهید و یا نتایج را بر روی آنها ذخیره کنید.

برای روشن شدن مطلب اجازه دهید به مثال بخش اول بازگردیم، برای خرید کادو ما تصمیم گرفتیم عطر بخریم. عبارت “عطر” خود یک متغیر رشته ایست که به آن String میگوییم.هر حرف “ع” ، “ط” و “ر” اصطلاحا یک Character می نامند. همچنین ارزش ریالی عطر که به مغازه دار پرداخته ایم یک عدد است که میتوانیم آن را مثلا در متغیر نوع integer ذخیره کرد. با متغیر های عددی میتوان عملیات ریاضی انجام داد  که در آینده به اختصار شرح خواهیم داد.

بگذارید اندکی به عقب تر برگردیم و به صورت ساده در مورد نحوه ی ذخیره اطلاعات در حافظه اندکی صحبت کنیم. با تعریف بسیار ساده حافظه کامپیوتر ها از خانه هایی تشکیل شده اند که یا پرهستند و یا خالی. یعنی بصورت عددی یا صفر هستند یا یک، به این خانه ها bit میگویند. حال اگر این بیت ها را در بسته های هشت تایی دسته بندی کنیم یک Byte را تشکیل می دهند.

ما در زندگی روزمره اعداد را بر مبنای ۱۰ بکار میبریم، یعنی به بیان ساده اعداد را به دسته های ۱۰ تایی تقسیم بندی میکنیم مثلا عدد ۱۰۰ از ۱۰ بسته ی ۱۰ تایی تشکیل شده است، یعنی ۱۰ به توان ۲ ( و ۱۰۰۰ یعنی ۱۰ به توان ۳) ، به این دسته بندی Decimal میگویند. اما در حافظه های کامپیوتری به دلیل آسان تر شدن پردازش این بسته ها دوتایی اند یعنی عدد ۴ از دو بسته ی دوتایی تشکیل شده است(۲ به توان ۲) ، این روش دودویی را Binary می نامند.

 

شکل زیر یک بایت و نحوه ی محاسبات را در مبنای ۱۰ و ۲ نشان میدهد.

آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده - مبتدی - بخش دوم

 

در شکل بالا عدد ۲۱۷ Decimal به صورت Binary نمایش داده شده است .به این نکته توجه کنید که اگر تمام  ۸ بیت را پر کنیم عدد ۲۵۵ بر مبنای ۱۰ بدست می آید. به عنوان یک برنامه نویس بهتر است استفاده از ماشین حساب های تبدیل کننده مبناها را یاد بگیرید. مثلا ماشین حساب ویندوز خود را از منوی View به حالت Programmer ببرید و مانند مثال زیر تغییر مبنا ها را انجام دهید.

 

آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده - مبتدی - بخش دوم

 

به بحث متغیرها بازمیگردیم. هر تایپ از متغیر مقداری ثابت از فضای حافظه را به خود اختصاص میدهد، مثلا متغیر نوع Integer که معمولا دو بایتی است میتواند در مبنای ۱۰ ، از ۳۲۷۶۷+ تا ۳۲۷۶۸- را در خود ذخیره کند.

 

در جدول زیر نحوه و Syntax تعریف متغییر ها در چند زبان  آمده است. به مثال های معادل هر تایپ که بعد از علامت “=” قرار داده شده است دقت کنید. مثلا float متغیری برای نگهداری اعداد اعشاریست.

 

آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده - مبتدی - بخش دوم

 

آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده - مبتدی - بخش دوم

 

جدول زیر نیز شامل متغییرهای عددی در زبان C، مقدار حافظه در بر گیرنده و بیشینه و کمینه عددی آنها در مبنای ۱۰ می باشد.

آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده - مبتدی - بخش دوم

 

 

ادامه دارد…


آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده – مبتدی – بخش اول

آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده – مبتدی – بخش دوم

آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده – مبتدی – بخش سوم

آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده – مبتدی – بخش چهارم

آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده – مبتدی – بخش پنجم

آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده – مبتدی – بخش ششم

آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده – مبتدی – بخش هفتم

 

شرکت ژیوان ارائه دهنده خدمات در زمینه نرم افزار های سفارشی ، طراحی حرفه ای وب سایت

آموزش مفاهیم برنامه نویسی به زبان ساده – مبتدی – بخش دوم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *