حفاظت مراکز داده

شیلدینگ و حفاظت الکترومغناطیسی

شرکت توسعه فناوری ژیوان   به عنوان یکی از پیشگامان ایمنی و حفاظت الکتریکی در کشور تامین کننده ی خاص و متکی به خوددرزمینه محافظ R.F می باشد. این شرکت اماده ارائه خدمات شیلدینگ و حفاظت الکترومغناطیسی مراکز داده ، اتاق های rf و … در سراسر کشور می باشد

گام اول: اندازه گیری وضعیت موجود

در این گام میزان شیلدینگ ساختار در طیف فرکانسی تهدیدات اندازه گیری می شود- منافذ و درب های ورودی مورد تحلیل قرار می گیرد.

گام دوم:سنجش وضعیت موجود نسبت به سطع معیار حفاظت سازمان پدافند غیر عامل

در این گام وضعیت ساختار با معیار اعلام شده از سازمان پدافند غیر عامل تطبیق داده می شود و اختلاف بین وضعیت موجود و معیار استخراج می گردد.

گا م سوم:طراحی متناسب با وضعیت مرکز

در این گام با روشهای مهندسی و بهینه شده نسبت وضعیت موجود را به وضعیت معیار می رسانیم.

گام چهارم:اجرا

در این گام با اجرای راهکاری های حفاظتی

شامل: شیلد دیواره با فویل آلومینیومی چند لایه و یا توری فلزی، نصب فیلتر در منافذ و اصلاح وضعیت درب های ورودی به سطح معیار نزدیک می شویم.

گام پنجم: تست و تحویل گیری

در این گام با قرار دادن سیگنال ژنراتور و آنتن در بین مرکز و قرار دادن آنتن و اسپکترام آنالایزر در داخل با سوئیپ فرکانسی میزان شیلد داخل اندازه گیری می شود.(با محاسبات مهندسی) و سپس جای تجهیزات تعویض می شود و تکرار می گردد و خطوط داده و تغذیه با تزریق پالس در خطوط اندازه گیری می شود.

اصول کلی حفاظت و مفهوم منطقه بندی حفاظتی

استاندارد IEC 61312-1 که در زمینه ” حفاظت تجهیزات الکترونیکی داخل ساختمان در برابر صاعقه و اثرات مخرب ناشی از میدانهای الکترومغناطیسی” تدوین شده است، جهت طرح یک سیستم حفاظتی مناسب از تئوری منطقه بندی(Zone Concept) استفاده می کند. براساس این تئوری بیرون ساختمان که در معرض ضربه های مستقیم صاعقه قراردارد Zone0A و منطقه ای که احتمال اصابت مستقیم صاعقه وجود ندارد، اما شدت میدان الکترومغناطیسی (LEMP) بسیار بالاست، Zone0B و بخشهای داخلی ساختمان به ترتیب کاهش شدت میدان، Zone 1,2,… نامگذاری شده اند.

استانداردها، ماکزیمم جریان مورد انتظار برای یک صاعقه را ۲۰۰ کیلوآمپر تعیین کرده اند. فرض شده که ۵۰% این جریان از طریق سیستم ارتینگ به زمین منتقل و ۵۰% بقیه، در همان زمان از مسیر خطوط هادی بشرح زیر، داخل ساختمان میشوند:

هادی های برق
هادی های سیستمهای کامپیوتری، مخابراتی و اطلاعاتی
لوله های آب، تهویه، آرماتورها، اسکلت فلزی ساختمان و . . .

حفاظت سیستم های الکترونیکی از مسیر اتصال به خطوط تغذیه
(Surge Protection Devices for Power Systems)

استانداردهای IEC 61643-1 و VDE 0675-6/A براساس سطوح ولتاژ عایقی قابل تحمل تجهیزات (Impluse Withstand Voltage) که در IEC 60664-1 تعیین شده است، ارسترهای حفاظتی کلاس های I ،II ،III را طبقه بندی می نماید:

● محدود کننده جریان صاعقه (Lightning Current Arrester ) :
ارستر های کلاس ( I ) حفاظت
● محدود کننده های اضافه ولتاژ (Surge Arrester) :
ارستر های کلاس ( II ) حفاظت
● محدود کننده های اضافه ولتاژ (Surge Arrester) :
ارستر های کلاس ( III ) حفاظت

حفاظت تجهیزات الکترونیکی از مسیر اتصال به خطوط دیتا، سیگنال و تلفن
(Yellow Line / Surge Protective Devices for Information Tech. System)

با انجام منطقه بندی حفاظتی(Zone Concept) در روند هم پتانسیل سازی و رعایت اصول EMC، علاوه بر خطوط تغذیه تجهیزات، میبایست سایر خطوط از جمله دیتا، تلفن وRF نیز مد نظر قرار گیرند.

محدود کننده جریان صاعقه(Lightning Current Arrester)
در حد فاصل Z1,Z0A نصب شده و از ورود بخشی از جریان مخرب صاعقه از طریق خطوط اطلاعاتی، به ساختمان جلوگیری میکند.
محدودکننده اضافه ولتاژ(Surge Arrester)
در حد فاصل Zone1و Zone2, 3 نصب شده و مدولهای ورودی و خروجی سیستمهای اطلاعاتی را در مقابل ولتاژهای (Surge) ناشی از صاعقه و سوئیچینگ محافظت می‌نماید.
حفاظت‌کننده BLITZDUCTOR
یکی از پرمصرف‌ترین ارسترها در این بخش از حفاظت می‌باشد که دارای مشخصه‌های مختلف، از نظر تحمل انرژی است. این حفاظت‌کننده‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که بتوانند از تداخلات الکترومغناطیسی (EMI) برای تجهیزات مورد حفاظت جلوگیری کرده و ولتاژهای ضربه ورودی به تجهیزات را تا سطح ایمنی تجهیزات ( Immunity Level )کاهش میدهد.

حفاظت سیستمهای مخابراتی از مسیر اتصال به خطوط فرکانس بالا (RF)
ضروری است در ایستگاه های مخابراتی، تجهیزات از مسیر RF و تغذیه تواما حفاظت شوند. فرکانس کار سیستم،‌ امبدانس، مقدار مجاز VSWR و توان خروجی تجهیزات RX/TX، مشخصات ارستر مناسب را تعیین خواهند کرد. این ارسترها با دو تکنولوژی “Gas Discharge Tube” GDT و نیز ¼ طول موج x/4 Shorting Stub ساخته شده اند.