مقایسه پایگاه داده Postgresql با Mysql

در این مطلب میخواهیم بصورت خلاصه به مقایسه پایگاه داده Postgresql با Mysql بپردازیم.

این دو پایگاه داده در برنامه های متن باز (open Source) کاربرد بسیار دارند و یا در برنامه های تحت وب به دلیل اشغال کردن فضای کم و سبک بودن استفاده میشوند ، همچنین برای برنامه هایی با هدف کاربرد بصورت اختصاصی بسیار بهینه می باشند.

پایگاه داده Mysql اندکی سریع تر بوده ولی از امکانات کمتری را دارا می باشد ، اما Postgresql از امکانات بیشری بهره میبرد بالاخص زمانی که جهت برنامه های متن باز استفاده میشود. Mysql به جهت سرعت بیشتر و سادگی در استفاده بین برنامه نویسان رواج بیشتری دارد اما Postgresql برای برنامه نویسانی که با oracle یا Microsoft sql کار کرده اند راحت تر بوده و شباهت هایی با RDBMS های یاد شده دارد.

Mysql در بیشتر سایت ها معروف مانند Wikipedia ، Flickr ، Google (exclusive Search) ، YouTube ، Twitter ، Facebook استفاده شده است.

 

در ذیل به بخشی از مشخصات این دو دیتابیس اشاره خواهیم کرد:

  • طراحی :

Postgresql بصورت یکپارچه طراحی شده اما Mysql بصورت دو لایه می باشد که لایه اول لایه ی SQL بوده و لایه دوم storage engine می باشد.

 

  • سرعت :

نظردهی در خصوص سرعت این دو پایگاه داده کار دشواریست زیرا هر کدام از الگوریتم های متفاوتی جهت بهبود سرعت خود بهره میبرند.

 

  • سهولت در استفاده:

Postgresql بیشتر بر روی کابری حرفه ای پایه گذاری شده اما Mysql به سهولت در استفاده معروف میباشد.

 

  • قابلیت اطمینان:

Postresql به دلیل استفاده از ساختار ACID از قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به Mysql برخوردار است.

 

 

هرچند هر کدام از این دیتابیس ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند ، هدف استفاده مهمترین دلیل در انتخاب هر کدام از آنها میباشد. اگر شما به فکر طراحی یک نرم افزار بسته و اختصاصی میباشید استفاده از postgresql به دلیل امکانات گسترده تر و طراحی آن شبیه به Oracle بوده ، بهتر است ولی اگر به فکر استفاده از دیگر پروژه های متن باز و هستید از Mysql استفاده نمایید.